Menu

Eva Urbanová

Foto: http://www.evaurbanova.com/cz/

Eva Urbanová

🎭 Herec Upravit

O osobnosti

EVA URBANOVÁ absolvovala na počátku své umělecké dráhy soukromé hlasové školení u profesorky Ludmily Kotnauerové, v současné době pravidelně spolupracuje s legendární pěvkyní Renatou Scottovou. Pěveckou kariéru zahájila v roce 1987 jako sólistka Divadla J. K. Tyla v Plzni. Nedlouho poté byla vybrána jako představitelka Milady ve Smetanově Daliborovi na scéně Národního divadla v Praze v inscenaci nastudované dirigentem Zdeňkem Košlerem. V této roli pak rovněž vystoupila v rámci festivalu Operní t

Kdo je Eva Urbanová?

EVA URBANOVÁ absolvovala na počátku své umělecké dráhy soukromé hlasové školení u profesorky Ludmily Kotnauerové, v současné době pravidelně spolupracuje s legendární pěvkyní Renatou Scottovou. Pěveckou kariéru zahájila v roce 1987 jako sólistka Divadla J. K. Tyla v Plzni. Nedlouho poté byla vybrána jako představitelka Milady ve Smetanově Daliborovi na scéně Národního divadla v Praze v inscenaci nastudované dirigentem Zdeňkem Košlerem. V této roli pak rovněž vystoupila v rámci festivalu Operní týden v Kutné Hoře v letech 1995, 1996 a 1997, kdy toto představení řízené dirigentem Františkem Drsem přejímala Česká televize a v řadě dalších domácích i zahraničních scén. Úspěchu u publika i ocenění kritiky se jí dostalo v roce 1991 za provedení partu Svaté Ludmily v Dvořákově oratoriu v rámci Pražského jara. Toto dílo zde zaznělo v provedení České filharmonie, pod taktovkou Gerda Albrechta. Se stejným partem se později představila ve Štrasburku a Lucemburku. U příležitosti mozartovského jubilea (200 let od úmrtí) se v Mnichově zúčastnila provedení Mozartova Requiem. V roce 1994 debutovala ve Spojených státech a téhož roku poprvé vystoupila v Japonsku. V následujícím roce vystoupila poprvé na scéně curyšské opery v úloze Pucciniho Sestry Angeliky. V umělecky mimořádně úspěšném roce 1997 se pěvkyně představila v Montevideu a v Buenos Aires, debutovala v milánské La Scale po boku Josého Cury v inscenaci Ponchielliho opery La Gioconda a pozoruhodného úspěchu dosáhla jako Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni na scéně Národního divadla v Praze. Ovace sklízela v partu Janáčkovy Glagolské mše provedené Vídeňskými filharmoniky pod taktovkou Richarda Chaillyho ve Vídni, dále pak v Británii, Kanadě, posléze i v Praze v rámci oslav stého výročí založení České filharmonie (orchestr řídil sir Charles Mackerras). V newyorské Metropolitní opeře debutovala v březnu 1998 v nové inscenaci Wagnerova Lohengrina, v níž pod taktovkou Jamese Levina a v režii Roberta Wilsona vytvořila roli Ortrudy. V závěru roku 1998 se v roli Libuše poprvé představila i na festivalu v Edinburghu. Metropolitní opera ji nabídla zahajovací představení v Pucciniho Tosce (dirigent Nello Santi, režie Franco Zeffirelli). V lednu 1999 zpívala Eva Urbanová roli Milady v představení Smetanova Dalibora (Teatro Lirico di Cagliari, dirigent Yoram David, režie Jiří Menzel). Na americkém a kanadském turné pak tamnímu publiku představila svůj český koncertní repertoár. V dubnu 1999 byla Eva Urbanová hostem Kanadské opery, kde ztvárnila postavu Leonory ve Verdiho Trubadúrovi. V květnu a červnu 1999 hostovala umělkyně na scéně Montrealské opery v titulní roli Ponchielliho Giocondy. V roce 2000 pokračovala úspěšná mezinárodní kariéra Evy Urbanové na světových operních pódiích. Na festivalu na Gran Canarii zpívala part v Janáčkově Glagolské mši, vystoupila na galakoncertu v Hongkongu, kde též zazářila v roli Kostelničky při hostování Národního divadla pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Kostelničkou oslnila publikum i v Lisabonu a s touto rolí doslova triumfovala ve Washingtonu v rámci koncertního provedení Její pastorkyně. Na americkém kontinentu dále provedla sopránový part Dvořákova oratoria Stabat Mater (Carnegie Hall, New York). Velkého úspěchu dosáhla při hostování v roli Giocondy na scéně Německé opery v Berlíně. Její kariéra strmě stoupá i nadále; na předních koncertních pódiích a v operních domech celého světa s mimořádným ohlasem opakovaně vystupuje v roli Janáčkovy Kostelničky a zvláště pak Pucciniho Turandot. Mezi její excelentní role patří rovněž part Cizí kněžny ve Dvořákově Rusalce či role Matky v Janáčkově Osudu. V roce 2003 jí byla udělena prestižní kanadská cena Dora Mavor Moore Award za výjimečný operní výkon v roli Kostelničky. Na podzim 2004 nastudovala pro ND Praha Cileovu Adrianu Lecouvreur. Absolvovala mimořádně úspěšné hostování v newyorské Metropolitní opeře, kde vystoupila jako Santuzza spolu s Olegem Kulkem (Turiddu) v Mascagniho opeře Cavalleria rusticana. Na jaře 2005 ji čeká Tosca v Oslu, znovu Metropolitní opera, několik operních a koncertních vystoupení v Německu, Dvořákova Rusalka, kterou studuje pro Státní operu Praha, koncertní provedení Alžběty z Wagnerova Tannhäusera v rámci Smetanovy Litomyšle, Santuzza v rámci kutnohorského operního týdne a řada dalších vystoupení doma i v zahraničí.
Eva Urbanová má na svém kontě řadu exkluzivních nahrávek u firmy Supraphon – v operách Bedřicha Smetany zpívala titulní roli Libuše (dirigent Zdeněk Košler), dále Miladu v Daliborovi (dirigent Zdeněk Košler), Šárku ve stejnojmenné Janáčkově opeře (dirigent sir Charles Mackerras – za tuto nahrávku byla koncem roku 2001 nominována na cenu Gramophon Awards, v lednu 2002 získala nahrávka nominace ve dvou kategoriích na slavnou Grammy Awards), dále sopránové party v oratoriu Antonína Dvořáka Stabat Mater (dirigent Jiří Bělohlávek) a v kantátě Svatební košile (dirigent Jiří Bělohlávek). Její diskografii doplňují kompaktní desky Celeste Aida se slavnými áriemi světového operního repertoáru, Slavné české operní duety a vánoční titul příznačně nazvaný Eva Urbanová – České Vánoce.

Eva Urbanová diskuse

Jak na vás Eva Urbanová působí? Co zajímavého o něm víte? Podělte se o své názory!

0 / 1000 znaků
⚠️ Ctíme svobodu projevu dle článku 19 a právo na důstojnost § 81, proto budou pouze urážlivé a jinak nelegální komentáře skryty ···
Jarka (60 let)
Dne 5.1.2017 jsem byla na koncertu paní Urbanové v Plzni, v Měšťanské besedě.
Děkuji za nádherný zážitek.
Paní Urbanové přeji pevné zdraví a hodně sil na její umělecké dráze.
Jarda (66 let)
Vážená paní Evo, po včerejším koncertu v Lázeňském divadle v Luhačovicích mi běhá po těle ještě pořád příjemné mrazení. Byla jste naprosto skvělá a dokonalá, včetně pana Bergera a Moravského klavírního tria. Komorní prostředí malého lázeňského divadla umožnilo bezprostřední kontakt s Vámi a kolegy. Pro mě nezapomenutelný zážitek!
Moc děkuji a přejí pevné zdraví, další úspěchy v rozdávání radosti a krásy všem lidem. I příště si Vás najdu, někde na Slovácku či Zlínsku.
Mirek (39 let)
Vzpomínám na nádherný koncert Evy Urbanové v prosinci na Žofíně. Bylo to pohlazení po duši a ten kdo jí nemusí ať jí neposlouchá. Pro mě je a dlouho bude Dáma s velkym D. Moc děkuji
Martina (29 let)
Ech, do důchodu, madam. To už je ostuda, co předvádíte. Prostě se s tím smiřte, že už vám to nezpívá. Jen sliby chyby a věčné "indispozice"..
66Let
Eva Urbanová je už za zenitem. Její časté indispozice jsou
velice časté . Naposledy těsně před premiérou Lohengrina
v Ostravě. Zajímavé, že už po čtrnácti dnech zkouší prin-
ceznu Eboli ve Státní opeře. Přestože, byla prezentována vážná nemoc, zkouší. Psát, že účinkuje na zahraničních scé-
nách už několik let neplatí.



/vážné onemocnění/. Zajímavé, že po čtrnácti dnech zkouší princeznu Eboli ve Státní opeře.
KikiPlucarov (13 let)
Proč ty vaše vztupenky nejsou levnějsi
Standa (24 let)
Jedna z nejlepších operních pěvkyň co znám
Červinková (68 let)
Paní Evičko obdivuji,že jste přešla od rocku k opernímu zpěvu.To by málokterý operní pěvec po hlasové stránce vydržel.Máte úžasnou výdrž, protože zlato v hrdle je dáno jen málokomu. také jsem snila být operní zpěvačkou, ale zdraví mě zklamalo. Časté angíny atd.
Radka (45 let)
Dobrý den paní Urbanová. Viděla jsem Vás zpívat Kostelničku v Ostravě a velmi, velmi Vám děkuji za tak silný kulturní zážitek. Chodím do divadla často, ale to, co jste tam předvedla Vy, jsem ještě neviděla. Moc Vám děkuji za radost, kterou umíte dávat svým posluchačům.
Marie (50 let)
To by byla ta pravá manželka pro Karla Gota. On žije muzikou a tady by se to propojovalo. Muzika most mezi dvěma břehy. Ta Ivanka se jen chtěla dostat do medií a zřejmě čeká na roli v nějakém TV seriálu. Na víc nemá/ nejsdem odborník, můj názor/
tomáš (52 let)
Pani Urbanová,nedoceněná doma,kdy si konečně začneme vážit žijících umělcu,koncerty jsou vždy užasné,maximální nasazení,kdo ji neviděl živě zpívat jdete se podívat a pak pochopíte co je zpěv.
Zdeňka (63 let)
Vážená paní Evo,úžasný byl Váš duet z "Fantom opery" se zpěvákem Křížkem. Od tohoto vystoupení v televizi jste získala moji pozornost a sympatie.Pozorně sleduji Vaši pěveckou dráhu - přeji Vám na ní hodně, hodně úspěchů.Zdeňka Řičánková
Miroslava (37 let)
Krásný den přeji i Vám, neboť já ho po včerejším koncertu,kam jsem původně brala svou maminku na Karla Gota, ale byla jsem ohromena Vaším zpěvěm, já dnešek krásný mám! Nikdy bych si nemyslela,že se mi bude líbit operní zpěv,ale Vy jste to změnila! Slzy v očích, na těle "husí kůže" a nádherný pocit na duši. Paní Evo, děkuji! Jdu si koupit CD s Vaším nádherným hlasem. Děkuji děkuji děkuji!
Yveta (50 let)
Včera jsem navštívila koncert HVĚZD v Plzni. Velice si vážím pana Karla Gota, byla jsem letos již na 3. jeho koncertu, jedničkou jste byla VY!Určitě není vhodné srovnávat, ale úplně jste mi Vaším hlasem, projevem a "tajlí" odzbrojila! Ještě dlouho po koncertu jsem se chvěla z ojedinělého pěveckého zážitku. Děkuji.
Ana (23 let)
je aje hezka ma velkej talet zpiva uzasne musim rst
Eva Zemanová (62 let)
Milá paní Evo.
Nedávno jsem náhodou slyšela část Svatební košile od Dvořáka,našla jsem na internetu Cd, objednala a od té doby se té nádherné hudby nemohu nabažit.
Děkuji, děkuji děkuji.
Eva Zemanová
karci (55 let)
poprve jsem vas slyšel v Moskvě,nadhera kam se na vas hrabe božsky kaja.česko se muže chlubit korunovačnima klenotama a vami hodne zdaru
Miloš (41 let)
Paní Urbanová, jsem z hudební rodiny a i když jinak proti Vám nic nemám, i laik musel poznat, že americká hymna, kterou jste zpívala při zahájení NHL v Praze - to byla naprostá hrůza a propadák! Jen kvůli tomu, že jste jinak opravdu "velká pěvkyně", přešla kritika Váš výkon milosrdným mlčením, ale Vy sama víte nejlépe, že tohle byl naprostý propadák. A co ten zaimprovizovaný konec???
Jana (25 let)
Eva je skvělá v rockové opeře Antigona! Je to nádhera. Děkuji, Evo.
kristynka
má úžasný hlas,je krásná žena, má talent ,je pilná pracovitá ,je úžasná