Kdo je Eva Urbanová?
EVA URBANOVÁ absolvovala na počátku své umělecké dráhy soukromé hlasové školení u profesorky Ludmily Kotnauerové, v současné době pravidelně spolupracuje s legendární pěvkyní Renatou Scottovou. Pěveckou kariéru zahájila v roce 1987 jako sólistka Divadla J. K. Tyla v Plzni. Nedlouho poté byla vybrána jako představitelka Milady ve Smetanově Daliborovi na scéně Národního divadla v Praze v inscenaci nastudované dirigentem Zdeňkem Košlerem. V této roli pak rovněž vystoupila v rámci festivalu Operní týden v Kutné Hoře v letech 1995, 1996 a 1997, kdy toto představení řízené dirigentem Františkem Drsem přejímala Česká televize a v řadě dalších domácích i zahraničních scén. Úspěchu u publika i ocenění kritiky se jí dostalo v roce 1991 za provedení partu Svaté Ludmily v Dvořákově oratoriu v rámci Pražského jara. Toto dílo zde zaznělo v provedení České filharmonie, pod taktovkou Gerda Albrechta. Se stejným partem se později představila ve Štrasburku a Lucemburku. U příležitosti mozartovského jubilea (200 let od úmrtí) se v Mnichově zúčastnila provedení Mozartova Requiem. V roce 1994 debutovala ve Spojených státech a téhož roku poprvé vystoupila v Japonsku. V následujícím roce vystoupila poprvé na scéně curyšské opery v úloze Pucciniho Sestry Angeliky. V umělecky mimořádně úspěšném roce 1997 se pěvkyně představila v Montevideu a v Buenos Aires, debutovala v milánské La Scale po boku Josého Cury v inscenaci Ponchielliho opery La Gioconda a pozoruhodného úspěchu dosáhla jako Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni na scéně Národního divadla v Praze. Ovace sklízela v partu Janáčkovy Glagolské mše provedené Vídeňskými filharmoniky pod taktovkou Richarda Chaillyho ve Vídni, dále pak v Británii, Kanadě, posléze i v Praze v rámci oslav stého výročí založení České filharmonie (orchestr řídil sir Charles Mackerras). V newyorské Metropolitní opeře debutovala v březnu 1998 v nové inscenaci Wagnerova Lohengrina, v níž pod taktovkou Jamese Levina a v režii Roberta Wilsona vytvořila roli Ortrudy. V závěru roku 1998 se v roli Libuše poprvé představila i na festivalu v Edinburghu. Metropolitní opera ji nabídla zahajovací představení v Pucciniho Tosce (dirigent Nello Santi, režie Franco Zeffirelli). V lednu 1999 zpívala Eva Urbanová roli Milady v představení Smetanova Dalibora (Teatro Lirico di Cagliari, dirigent Yoram David, režie Jiří Menzel). Na americkém a kanadském turné pak tamnímu publiku představila svůj český koncertní repertoár. V dubnu 1999 byla Eva Urbanová hostem Kanadské opery, kde ztvárnila postavu Leonory ve Verdiho Trubadúrovi. V květnu a červnu 1999 hostovala umělkyně na scéně Montrealské opery v titulní roli Ponchielliho Giocondy. V roce 2000 pokračovala úspěšná mezinárodní kariéra Evy Urbanové na světových operních pódiích. Na festivalu na Gran Canarii zpívala part v Janáčkově Glagolské mši, vystoupila na galakoncertu v Hongkongu, kde též zazářila v roli Kostelničky při hostování Národního divadla pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Kostelničkou oslnila publikum i v Lisabonu a s touto rolí doslova triumfovala ve Washingtonu v rámci koncertního provedení Její pastorkyně. Na americkém kontinentu dále provedla sopránový part Dvořákova oratoria Stabat Mater (Carnegie Hall, New York). Velkého úspěchu dosáhla při hostování v roli Giocondy na scéně Německé opery v Berlíně. Její kariéra strmě stoupá i nadále; na předních koncertních pódiích a v operních domech celého světa s mimořádným ohlasem opakovaně vystupuje v roli Janáčkovy Kostelničky a zvláště pak Pucciniho Turandot. Mezi její excelentní role patří rovněž part Cizí kněžny ve Dvořákově Rusalce či role Matky v Janáčkově Osudu. V roce 2003 jí byla udělena prestižní kanadská cena Dora Mavor Moore Award za výjimečný operní výkon v roli Kostelničky. Na podzim 2004 nastudovala pro ND Praha Cileovu Adrianu Lecouvreur. Absolvovala mimořádně úspěšné hostování v newyorské Metropolitní opeře, kde vystoupila jako Santuzza spolu s Olegem Kulkem (Turiddu) v Mascagniho opeře Cavalleria rusticana. Na jaře 2005 ji čeká Tosca v Oslu, znovu Metropolitní opera, několik operních a koncertních vystoupení v Německu, Dvořákova Rusalka, kterou studuje pro Státní operu Praha, koncertní provedení Alžběty z Wagnerova Tannhäusera v rámci Smetanovy Litomyšle, Santuzza v rámci kutnohorského operního týdne a řada dalších vystoupení doma i v zahraničí. Eva Urbanová má na svém kontě řadu exkluzivních nahrávek u firmy Supraphon – v operách Bedřicha Smetany zpívala titulní roli Libuše (dirigent Zdeněk Košler), dále Miladu v Daliborovi (dirigent Zdeněk Košler), Šárku ve stejnojmenné Janáčkově opeře (dirigent sir Charles Mackerras – za tuto nahrávku byla koncem roku 2001 nominována na cenu Gramophon Awards, v lednu 2002 získala nahrávka nominace ve dvou kategoriích na slavnou Grammy Awards), dále sopránové party v oratoriu Antonína Dvořáka Stabat Mater (dirigent Jiří Bělohlávek) a v kantátě Svatební košile (dirigent Jiří Bělohlávek). Její diskografii doplňují kompaktní desky Celeste Aida se slavnými áriemi světového operního repertoáru, Slavné české operní duety a vánoční titul příznačně nazvaný Eva Urbanová – České Vánoce.